
INTERN ATIONAL4 December 2008 
 
Cuban journalist, North Korean radio station and 
two Burmese bloggers win 17th annual Reporters 
Without Borders Prize  
 

The Reporters Without Borders Prize jury chose Ricardo González Alfonso 
of Cuba as “2008 Journalist of the Year” for helping an independent press 
to survive in Cuba. After daring to challenge to the state’s monopoly of news 
and information, González was arrested on 18 March 2003 along with 26 
other dissident journalists during the crackdown known as the “Black 
Spring.” Accused of being “in the pay of the United States” and “undermining 
Cuba’s independence and territorial integrity,” he was given a 20-year prison 
sentence. He has been held in Havana’s Combinado del Este prison since late 
2004, despite poor health. 

The jury awarded the 2008 Media prize to Radio Free NK’s North Korean 
journalists in order to pay tribute to their courage and determination. Kim 
Jong-il’s totalitarian regime has Radio Free NK, North Korea’s first dissident 
radio station, in its sights. Obsessed by the desire to control news and 
information, the regime has on several occasions threatened to suspend 
dialogue with South Korea if this Seoul-based station is not banned. The 
North Korean journalists who produce Free NK’s programmes are often 
threatened and the South Korean police have been protecting its manager 
since a plot to kill him was foiled. 

Finally, Zarganar and Nay Phone Latt, two Burmese bloggers, were chosen 
as joint winners in the “Cyber-dissident” category. �  Dubbed the 
“Burmese Charlie Chaplin,” comedian Zarganar defended human rights and 
denounced the military government’s abuses in sketches and entries in the 
blog he had been keeping since August 2007. Until his arrest in June of this 
year, he had become a reliable source of information in a country strangled 
by censorship and repression. �  A special court in Insein prison sentenced 
28-year-old blogger Nay Phone Latt on 10 November 2008 to 20 years and 
six months in prison on a charge of violating the Electronic Act, which 
provides for severe penalties for those who use the Internet to criticise the 
government. 

Awarding annual prizes since 1992 

By awarding an annual prize to a journalist, a news media and a cyber-



dissident, Reporters Without Borders alerts public opinion to the wide range 
of violations of the right to be kept informed and to inform others, and to the 
need for a commitment to supporting press freedom. The winner in each 
category receives 2,500 euros. 

Since its creation, the Reporters Without Borders - Fondation de France Prize 
has been awarded to: Zlatko Dizdarevic (Bosnia and Herzegovina - 1992), 
Wang Juntao (China - 1993), André Sibomana (Rwanda - 1994), Christina 
Anyanwu (Nigeria - 1995), Isik Yurtçu (Turkey - 1996), Raúl Rivero (Cuba - 
1997), Nizar Nayyouf (Syria - 1998), San San Nweh (Burma - 1999), Carmen 
Gurruchaga (Spain - 2000), Reza Alijani (Iran - 2001), Grigory Pasko (Russia 
- 2002), Ali Lmrabet (Morocco - 2003), Hafnaoui Ghoul (Algeria - 2004), 
Zhao Yan (China - 2005), U Win Tin (Burma - 2006) and Seyoum Tsehaye 
(Eritrea - 2007). 

Several winners were released from prison just weeks or months after being 
awarded the prize. They include Moroccan journalist Ali Lmrabet, who was 
awarded the prize on 10 December 2003 and was freed on 7 January 2004, 
and Russian journalist Grigory Pasko, awarded the prize in December 2002 
and freed in January 2003. Massoud Hamid of Syria, winner of the 2005 prize 
in the “cyber-dissident category,” was released in July 2006. Win Tin, the 
2007 laureate, was released in September 2008 after 19 years in prison. 

The winners of the Reporters Without Borders Prize are chosen by an 
international jury. 

More information about the winners of the 2008 Reporters Without 
Borders Prize 

JOURNALIST OF THE YEAR, for demonstrating a commitment to press 
freedom in his or her work, publicly-expressed views or stance. This 
year’s winner, Ricardo González Alfonso, used to work for the state TV 
agency, where he was in charge of children’s broadcasting. Born in 1950, he 
began working for Cuba Press, an independent news agency, in 1995 and 
became Reporters Without Borders correspondent in 1998. He and his friend 
Raúl Rivero set up the Manuel Márquez Sterling Association in May 2001 to 
train Cuba’s independent journalists, who are often self-taught. In December 
2002, he and other journalists launched the fortnightly De Cuba, with a first-
issue print run of 200 copies. It tackled subjects ignored by the government 
such as racism in Cuba and the Varela Project campaign, which gathered 
more than 11,000 signatures to a petition calling for democratic change by 
constitutional means. 

The other 2008 nominees in this category were: Moussa Kaka (Niger), Michel 
Kilo (Syria), Natalia Morar (Russia), Nguyen Viet Chien (Vietnam) and J.S 
Tissainayagam (Sri Lanka). 

′A NEWS MEDIA embodying the struggle for the right to be kept 
informed and to inform others. Radio Free NK. The station broadcasts 



several hours of programming every day denouncing the North Korean 
regime’s lies. North Korea’s sealed radio sets can only be tuned to 
government radio stations, and the political police have never stopped 
systematically checking radio sets to ensure they are not being tampered 
with. Nonetheless, more and more radio sets that can be used to listen to 
Free NK’s shortwave broadcasts are entering North Korea across the Chinese 
border. 

Thanks to a network of clandestine correspondents inside North Korea and in 
the Chinese border area, Free NK is able to broadcast exclusive news reports 
about the world’s most closed country. Its manager, Kim Seong-min, a 
former North Korean government poet, uses a very “North Korean” style in 
the programmes in order to better reach listeners who have heard nothing 
but official propaganda for 60 years. 

The other 2008 nominees in this category were: Chrono-tm.org 
(Turkmenistan), Democracy Now! (United States), Contravía (Colombia), 
Wechange.org (Iran) and Lynx (Guinea Conakry). 

′TWO CYBER-DISSIDENTS prevented from giving us news and 
information via the Internet. Zarganar: An outspoken critic of poverty, 
privileges and government corruption in his blog, he was arrested in 
September 2007 for supporting the peaceful demonstrations being staged by 
Buddhist monks. Arrested again in June of this year on a charge of 
“disturbing public order” after talking to the BBC about the situation of the 
victims of the previous month’s Cyclone Nargis, he was sentenced to 45 
years in prison by a special court inside Insein prison in November. He was 
given an additional 14-year prison sentence a few days later. Two journalists 
have also received long prison sentences for, like him, gathering information 
about the post-Nargis situation in the Irrawaddy delta. He is still in Insein 
prison. Arrested for the first time during a severe crackdown on opposition 
activity in 1988, he had been forbidden since 2006 to embark on new artistic 
activities, including theatre and film. Nay Phone Latt: The owner of two 
Internet cafés in Rangoon, Nay Phone Latt was arrested on 29 January 2008 
while in possession of a video banned by the military government. He kept a 
blog (http://www.nayphonelatt.net/) in which he described the difficulties 
that Burmese youth have to express themselves. It was also a very 
important source of information about the street demonstrations by Buddhist 
monks and young people in the autumn of 2007. The government is still 
cracking down hard on those who participated in or reported on this so-called 
Saffron Revolution. Nay Phone Latt suffers from an eye ailment but the 
authorities in Insein prison are not letting him see a doctor. 

The other 2008 nominees in this category were: "Zola" (China), Cedric 
Kalonji (Democratic Republic of Congo) and Wael Abbas (Egypt). 
 


